En liten reseberättelse...

2021-12-07

KFÖ FPCS 1964/65 2021 i Jönköping, Skillingaryd, Vrigstad och Nydala

Vår från 2020 framflyttade KFÖ, den trettonde i ordningen, genomfördes 9-10/9 2021 i Jönköping, Skillingaryd, Vrigstad och Nydala. Kl. 12.00 hälsade befälselev 61 Rundqvist ett tjugotal befälselever och CVBFH välkomna vid värdshuset Stugan i Jönköpings Stadspark.

Efter en välsmakande lunch förflyttade vi oss till Kanonberget och minnesstenen över 300-årsjubileet av Kungl. Jönköpings regemente I 12 som sattes upp i Kalmar 1623.

Regementet vapenövade på Skillingaryds läger fram till flytten 1918 till nybyggda kaserner på Ryhov i Jönköping. Tiden i Jönköping blev kort efter 1925 års försvarsbeslut att sammanslå Kalmar I 22 och Jönköping I 12 till Eksjö. Detta skedde 1928 och namnet blev Kunglig Kalmar/Jönköpings regemente I 12.

Minnesstenen med minnesplatta fanns inledningsvis på Ryhovs-området, men flyttades sedan till Jönköpings Stadspark. Den återinvigdes 2015 efter förtjänstfullt arbete av bl.a. befälselev 51 Wennblom. Läs mer om detta på www.i12kamratforening.se

Därefter högtidlighöll FPCS 64/65 befäl och befälselever som lämnat oss. Befälselev 51 Wennblom läste upp namnen och kommenderade sedan givakt. Befälselev 320 Allvin spelade upp Kunglig Norra Smålands Regementes marsch.

Sedan oordnad fordonsmarsch till Ryhov, där vi till fots fick se de byggnader som finns kvar från regementets tid. Marketenteriet, numera kontor för regionens byggavdelning, gymnastiksal och matsal, numera kontor, regementschefsbostaden, numera kurslokal samt kanslihuset med informationstavla. I sjukhusentrén finns en bra modell av regementet.

14.30 ordnad fordonsmarsch till Skillingaryds läger och Miliseum. Museichefen Sven Engkvist tog emot oss i karolineruniform med I 12:s färger. Befälselev 50 Hallberg anslöt efter ilmarsch från Uppsala.

Sven Engkvist berättade med stor inlevelse och kunskap om bakgrunden till Miliseum och vad som finns att beskåda både inomhus och utomhus.

Vi fick se något av den utrustning som bars under indelningsverket och även en del under värnpliktstiden.

Vi, nyfikna och frågvisa som alltid, tog god tid på oss när vi med stort intresse vandrade runt inne i lokalerna. Många frågor dök upp och vi fick svar på det mesta.

Efter fordonsmarsch till Vrigstad Värdshus, numera Best Western Hotel Vrigstad, checkade vi in och inrättade oss i respektive rum.

Efter barhäng i traditionell stil bänkade vi oss för en gemensam middag som var förbeställd och smakade alldeles utmärkt. En rätt som slog mycket väl ut var förrätten Småländska isterband-fritters med senapscreme och picklad rödlök! Oxfilé från Ugglarp gick också ner med lätthet liksom naturligtvis Vrigstads ostkaka! Det vattnas…

Efter middagen blev det samling i konferensrummet där fem befälselever uppvaktades med FPCS 75-årsgåva. Nu återstår det bara en elev att uppvakta och denne yngling får ge sig till tåls ytterligare ett år.

Vi diskuterade nästa års KFÖ och kom gemensamt fram till att den skulle äga rum på Visingsö. Vi får god hjälp av greve Brahe d.y. befälselev 45 Wetterö i vår fortsatta planering.

Efter en god nattsömn åt vi en delikat frukost och checkade ut från hotellet innan vi taktfast(?) marscherade till Bankmuseet Gamla Bankgården i Vrigstad och dess lokaler.

Lokalerna förevisades med stor inlevelse av två medlemmar i Vrigstad hembygdsförening. Vi fick se hur Sparbanken såg ut i början av 1900-talet. Intressant var att få veta att banken bara hanterade in- och utlåning för enskilda! På övervåningen fick vi en utmärkt inblick i hur ansvarig kamrer för banken möblerat och levde i slutet av 1800-talet.

Så vidtog fordonsmarsch till Nydala kloster, som vi intog på ett något humanare sätt än Kristian Tyrann efter Stockholms blodbad 1521. Enligt hävderna lät han avrätta abboten och ett antal munkar efter att ha undfägnats med mat och logi. Abbot Arvid och sex till tolv munkar bands och fördes ut på sjön Ruskens is. Där höggs en vak upp och alla dränktes helt sonika! Några år senare var klostrets storhetstid förbi och den siste munken lämnade klostret i slutet av 1520-talet. Vi togs emot av ”munken” Lennart Persson, som mycket levande berättade om klostret och dess stundom blodiga historia.

En stor del av de ursprungliga cistercienska byggnaderna finns kvar, medan andra rivits och täckts över.

Efter en trivsam lunch på Nydala Café skildes vi åt och alla var överens om att årets övning varit lika lyckad som vanligt. På återseende i september 2022 på Visingsö!

Text: Kenneth Wennblom, Håkan Kisell och Jonas Rundqvist.

fpcs_kf_2021jpg

Uppställning framför Miliseum. Fr.v. Gullbritt Björck, Kerstin Björklund, Maj Samuelsson, Liselott Friberg med Dixi af Friberg, Matts Samuelsson, Lars-Göran Friberg, Hans Björck, Sten Franzén, Ingvor Karlsson, Torgny Allvin, Ragnwald Ahlnér, Jan Ekberg, Jonas Rundqvist, Leif Wetterö, Anders Hallberg, Tom Tomasson, Gert Björklund, Per Bennet, Håkan Kisell och Kenneth Wennblom.

Foto: Lotta Svärd