KFÖ FPCS 1964/65 i Kalmar

Årets KFÖ, den 15:e i ordningen, genomfördes i Kalmar under två dagar i september. Vi träffades på Kalmar slott i Slottsrestaurangen den 7/9 för att äta lunch och ha en genomgång av programmet för de två dagarna. Håkan Kisell klargjorde för oss vad som väntade. Han hade vissa besvär med att tysta ner ett antal snacksaliga damer i andra änden av salen. Dock visade han prov på utmärkt ordergivning och lugnet lägrade sig.

Eftersom vi drabbats av ett antal återbud så var vi ”bara” tio befälselever och fyra civilbefälhavare, varav en avvek efter lunchen.

FPCS_kf_2023jpg

Fr.v: Ia Jerneborg, Bo Aspling, Liselott Friberg, Ragnwald Ahlnér, Hans Björck, Matts Samuelsson, Gullbritt Björck, Tom Tomasson, Lars-Göran Friberg, Torgny Allvin, Ingvor Karlsson, Håkan Kisell, Jonas Rundqvist och Per Bennet

Efter en god och närande lunch samlades vi vid brunnen på borggården för sedvanligt gruppfoto.

Vi togs emot av den tidstypiskt klädde guiden Fredrik Nakidis, som med stor inlevelse och elegans visade oss runt på utställningen 800 år av krig, makt och ära. Vi fick bl.a. se Erik XIV:s gemak som har renoverats till det exklusiva paradrum det en gång var. Vi tittade också in bakom den hemliga dörr genom vilken kungen steg in till sitt ”privé” som han använde på 1560-talet.

FPCS_kf_2023_2jpg

Från slottet förflyttade vi oss till Kalmar Läns Museum, där vi med hjälp av en mycket sakkunnig guide, Linda Liljeberg, tog oss runt i den utställning man har kring regalskeppet Kronan och dess förlisning 1668. Många bärgade kanoner, guldmynt och allehanda dåtida föremål visades.

FPCS_kf_2023_3jpg

Efter transport till förläggningen på Rasta fick vi en stunds vila och förberedelse för middag.

Middagen smakade utmärkt och efter den samlades vi i konferensrummet, där Torgny Allvin i gammal god stil visade bildspel från våra senaste övningar. Han delade ut tre DVD-filmer till oss var med ett tidsspann på 23 år! Här finns dokumenterat alla våra KFÖ från Eksjö, Kosta, Kävlinge, Norge med Fredrikshald, Berlin med Lützen, Uppsala, Känsö, Stockholm, Karlsborg, Karlskrona, Varnhem, Skillingaryd och Visingsö. Filmerna är dessutom försedda med passande musik.

Vi började så smått planera för vårt 60-årsjubileum av inryckningen till I 12 1964. Det lutar åt att vi åter samlas i Eksjö där allt började. Vad som ska ske där får vi tillsammans komma fram till.

Slutligen höll vi parentation över våra bortgångna kamrater. De som lämnat oss under 2023 är Sten Franzén, Bengt Johansson och Gert Björklund. Gert, som deltagit i våra möten många gånger, avled efter en längre tids sjukdom samma dag som vi avslutade vår KFÖ.

Efter frukosten den 8/9 fick vi en mycket intressant guidning i domkyrkan. Det var Kristina Lindberg som med stor inlevelse visade oss runt i den imponerande byggnaden.

FPCS_kf_2023_4jpg

I samband med besöket i domkyrkan tände vi var sitt ljus för de bortgångna kamraterna.

Avslutningsvis gick vi in i själva stadskärnan för att avnjuta fika/lunch på anrika Kullzénska Caféet som har ett möblemang från 40- och 50-talen.

Vi skiljdes åt efter en som vanligt lyckad KFÖ med FPCS 64/65 och hoppades på snart återseende.

Text: Håkan Kisell och Jonas Rundqvist

Foto: Fredrik Nakidis, Torgny Allvin, Bo Aspling och Jonas Rundqvist