Tore Rodewald

IMG_1965jpg

Till minne

Löjtnant Tore Rodewald har avlidit i en ålder av 66 år.

Tore föddes i Kvillsfors och hans föräldrar, som kom från Tyskland i mitten av 1950-talet kom till Sverige och bosatte sig i Kvillsfors.

Tore Rodewald utbildade sig vid I 12 och han började som värnpliktig där 1976.

Han gick de obligatoriska kurserna och utnämndes till löjtnant efter genomförd utbildning.

Tore tjänstgjorde sedan många år som instruktör i bl.a. trosstjänst och pionjärtjänst.

Han tjänstgjorde under några år vid övnings- och skjutfältavdelningen, där han förberedde för stridsskjutningar.

Senare tjänstgjorde Tore vid Hemvärnsavdelningen och hade där hand om utrustning, övningsmateriel och fordon.

När I 12 lades ner år 2000 övergick Tore Rodewald till Ing 2.

Han tjänstgjorde under flera år vid Norra Smålandsgruppen.

Tore var en uppskattad föreningsmänniska och lade ner mycket ideellt arbete i sina föreningar.

Han var under 16 år ordförande i Eksjö filatelistklubb och där var han även under några år sekreterare.

Tore var engagerad i Krusagården och var där ledamot i styrelsen.

Tore Rodewald var även under senare år engagerad i Vetlanda skvadron.

Vid Eksjö Tattoo 1989 var Tore värd för den tyska ungdomsmusikkåren och där kom Tore Rodewalds tyska språkkunskaper till god nytta.

Han var medlem i Moderata samlingspartiet med förtroendeuppdrag i kommunen.

Tore var nämndeman i Eksjö tingsrätt.

Fram till 2002 var han deltidsbrandman vid räddningstjänsten i Eksjö.

Tore gifte sig 1978 med Elisabeth och de fick två barn. Sonen Andreas och dottern Anna, som gick bort 2004 vid 22 års ålder.

Tore Rodewald var en positiv, glad och rättfram person med många vänner.

Vi är många som saknar Tore och vi deltar i sorgen tillsammans med hustrun Elisabeth och sonen Andreas.

Vila i frid!